A dadogást gyakran guruló mozgással kezelik, hogy a gyerek megtanulja az elindulás és tovagördülés technikáit: így ahol a beszéd megakad, a mozgás feloldja a gátat. A mozgásterápia során a mozdulatokban megjelenő szimbólumokat értelmezik a gyerekek.
A tornaórás bemelegítésekhez hasonlóan átmozgattak minket a az ELTE BTK-n október 26-án tartott Mozdul a szó- a mozgásfejlesztés szerepe a beszédjavításban című előadáson. Különböző gyakorlatokat kellett megcsinálnunk körben sétálva: lábemeléseket, bonyolult, ellentétes kéz-láb gyakorlatokat, így a laikusoknak (így nekem is) ekkor körvonalazódott, hogy is néz ki a mozgásterápia.
Már magzati állapotban fontos odafigyelni a gyerekek idegrendszerének fejlődésére, hiszen az anyai stressz, a dohányzás, az alkoholfogyasztás károsíthatják- emelte ki Dobrovitz Zsuzsanna gyógytornász, mozgásterapeuta ezt a látszólag elcsépelt, bár sosem elégszer ismételt információt. A gyerekek idegrendszere születés után még fél évig fejlődik, és ehhez a mozgás egyidejű fejlődése/fejlesztése elengedhetetlen, mivel a mozgás és az idegrendszer kölcsönösen hatnak egymásra. Kihangsúlyozták, hogy a beszédfejlődésben a mozgás mellett meghatározóak a családi körülmények is. A nem megfelelői szülői hozzáállás, a gyerekkori traumák vagy lelki megrázkódtatások miatt előfordulhat, hogy rosszul artikulál a gyerek. A túl szabados, szabályok nélküli, kaotikus családi élet és gyereknevelés diszfáziás zavarokat okozhat, ami a beszéd megértésének vagy kivitelezésének problémáját jelenti. A szülők szorongása, aggódása, félelme, az eltitkolt problémák és traumák kihatnak a gyerekre, és ez dadogást válthat ki. A nem megfelelő ütemű érzelmi fejlődés és az anya-gyerek közti kötödés hiánya okozhatnak megkésett beszédet.
Szerencsére ez a dolog nem olyan rémisztő, mint amilyennek hangzik, hiszen a nyelvi zavarok kialakulását ki lehet védeni. Erre jó megoldás lehet, ha a szülők teret adnak a gyerekeknek, megengedik nekik, hogy saját kis hatáskörükben szabad döntéseket hozzanak, nem titkolóznak előttük, megbeszélik velük az őket és a családot érintő változásokat, problémákat. Viszont a túl nagy szabadság sem jó, kell valamilyen rendszer a gyerekek életébe, pontos szabályokkal, amiket követni tudnak. A gyerekek teljesítménye, képességei családi tüneteket hordoznak, ezért fontos a tudatosság a gyereknevelésben. Akkor sem kell elkeseredni, ha mégis kialakul a nyelvi zavar, a szakértők segíteni tudnak. De a legfontosabb, hogy ne a gyerekek gyengeségeit tartsuk szem előtt, keressük meg és hangsúlyozzuk erősségeiket, hogy önbizalmuk növekedjen.
(fotó: flickr.com)